اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  یادداشت

مشاوره | با نوجوانی که مدام به‌ چهره‌های معروف علاقه‌مند می‌شود،چه‌کنیم؟

نوجوانی دوره حساسی است و نوجوانان در انواع ارتباطات و احساساتی که تجربه می کنند نیازمند حمایت والدین و نظام آموزششان در مدرسه هستند ، اگر والدین کتابخوان نباشند و فضای مجازی را بدون مدیریت کافی در دسترس بچه ها قرار دهند، نتیجه اش بحران ها و مشکلات زیادی می شود که بعدها سر باز می کند.

مشاوره | با نوجوانی که مدام  به‌ چهره‌های معروف علاقه‌مند می‌شود،چه‌کنیم؟

گروه زندگی ـ نوجوانی دوره حساسی  هم به لحاظ جسمانی و هم روانی است چرا که در این دوره افراد دچار تغییرات زیادی می شوند و یکی از این تغییرات این است که برخی نوجوانان برای خود الگوهای عجیب و غریب انتخاب می کنند، مثل اینکه هر شخصیت معروفی را که می بینند، از او خوششان می آید و می خواهند شبیه او شوند. در این رابطه یکی از مخاطبان فارس پرسشی با این مضمون که «با نوجوانی که مدام علاقه مند به  چهره های معروف می شود، چه کنیم» در خبرگزاری فارس منتشر کرده اند. «دکتر مهدی اسماعیل تبار»، روانشناس فرهنگی و متخصص کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال مخاطبان «فارس من» می گوید: «نخستین نکته این است که پدر و مادر باید هوشمند و آگاه باشند و این آگاهی تنها از راه کتاب خواندن و محتوای غنی حاصل می شود ، همان که ما امروز می‌بینیم پدر و مادرها مدام یا پای رسانه هستند یا موبایل دستشان است اما کتاب نمی خوانند.»

وی در این باره می گوید: «موضوعی که اینجا مطرح می شود چندین برابر یک بیماری جسمی هزینه، وقت و سرمایه گذاری لازم دارد. من نزدیک هشتصد دختر و پسر نوجوان دیدم که در این رابطه دچار مسئله شده بودند و نتیجه شان برایم تبدیل به یک کتاب شد که آن را منتشر کردم و در اختیار مردم قرار دادم اما مردم از آن استقبال هم نمی کنند، چون  نمی خواهند کتاب بخوانند.»

 

دکتر اسماعیل تبار ادامه می دهد: «اگر فرزند شما تمایل به ارتباط با یک  جنس مخالفی داشت که در دسترس است، بهتر این است که شما با آن مخالفت نکنید اما با او در این رابطه صحبت کنید و بگویید که هدفتان از این رابطه چیست که عموما هم می گویند ازدواج است و گام بعدی این است که شما بگویید اگر هدفتان از این رابطه چنین چیزی است پدر و مادر طرف دیگر و شما باید از این ارتباط مطلع باشند. من با بیش از صد دختر و پسر در این رابطه صحبت کردم و مشاوره دادم و یک مورد از این ارتباطات به ازدواج ختم نشد.»

وی همچین می گوید: «پدری که در منزل نمی تواند پدری کند و مادری که نمی تواند پایگاه خوبی برای دخترش باشد، باید انتظار عشق و عاشقی عجیب و ارتباطات این مدل را هم داشته باشد. این دسته عشق و عاشقی ها از طریق پدر و مادر یا مدرسه یاد داده نمی‌شود چنین چیزهایی از طریق زندگی شبکه ای، موسیقی، رابطه فراخانواده، از بین رفتن مرزهای حریم خانواده اتفاق می افتد چه ما قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم بچه های امروز ما خیلی زود بزرگ شده اند و خیلی از این بزرگ شدن ها معنایش همین می شود ما چنین محتوایی برای بچه هایمان آماده می کنیم که آنها دست به چنین رفتارهایی بزنند».

دکتر اسماعیل تبار در پایان می افزاید: «مهارت اخلاق، مهارت ارتباط و مهارت احساس  سه نکته ای هستند که مدرسه باید به بچه ها آموزش دهد که متأسفانه اینها چیزهایی است اصلابدان پرداخته نمی شود. یادمان باشد هر کودکی که بزرگی کند  و هر بزرگی که کودکی کند، زندگی اش مختل می شود پس اگر ما مهارت زندگی را می خواهیم به فرزندانمان یاد دهیم، همین موبایلی که دستش می‌دهیم را هم مهارت استفاده از آن را به او بیاموزیم تا تحت تأثیر همین سلبریتی یا چیزهای دیگر در فضای مجازی قرار نگیرد.»

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول